توسط | فوریه 6, 2020 | جراحی های درمانی | 0 نظر

جراحی شکستگی بینی

جراحی شکستگی بینی : به هر گونه ترک یا شکستگی که به طور معمول در اثر سوانحی همچون تصادف، افتادن، نزاع و آسیب های ورزشی در ناحیه استخوانی بینی ایجاد شود، شکستگی بینی می گویند که متداول ترین نوع شکستگی صورت می باشد.

علائم شکستگی بینی

زمانی که بینی آسیب دیده و دچار شکستگی می شود معمولاً کبود و متورم شده و دچار خونریزی می شود. البته باید بگوییم که در برخی موارد داشتن سابقه یک آسیب فیزیکی موجب این می شود که افراد گمان کنند بینی شان شکسته است در صورتی که واقعاً چنین نیست.

جراحی شکستگی بینی

از جمله نشانه های شکستگی بینی عبارتنداز:

• کبودی بینی
  • خون دماغ شدن
  • درد و مشکلات تنفسی از طریق بینی
  • کبودی زیر چشم
  • بدشکلی بینی
  • حساسیت بینی به لمس
  • صدای خردشدگی، سایش و شکستگی هنگام دست زدن به بینی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت اتفاق افتادن هر یک از موارد ذیل می بایست به یک متخصص گوش و حلق و بینی مجرب مراجعه نمایید:

• خون دماغ شدن مکرر
  • استفراغ های مکرر
  • تغییر شکل بینی
  • تغییر یا کاهش بینایی
  • درد گردن
  • تب کردن
  • بند نیامدن خونریزی بینی
  • از دست دادن هوشیاری
  • پاره شدن پوست بینی
  • خروج و ترشح مایع شفاف از بینی
  • تورم و دردی که بعد از 3 روز از بین نرفته و رفع نشده باشد.
  • بعد از فروکش کامل تورم بینی فرد از طریق بینی قادر به نفس کشیدن نباشد.

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ابتدا سر، گردن و بینی را معاینه می کند.

دکتر ابتدا با یک ابزار مخصوص درون و بیرون بینی را مورد بررسی قرار می دهد که این کار به طور معمول با مقداری درد برای بیمار همراه خواهد بود. در صورت نیاز از بینی عکسبرداری شده و اگر شکستگی خیلی شدید باشد از سر و صورت سی تی اسکن تهیه می شود.

درمان شکستگی بینی

برای درمان شکستگی های ساده که در آن استخوان های بینی جا به جا نشده و به اصطلاح کج نشده باشد پزشک فقط برای بیمار کمپرس یخ، داروهای ضد درد و ضد احتقان بینی تجویز می نماید.

در بینی هایی که شکستگی آن ها شدید باشد پزشک ابتدا استخوان های بینی را جا انداخته و برای انجام این کار از بی حسی های موضعی و ابزارهای مخصوص بهره می گیرد.

اصلاح شکستگی بینی به طور معمول زمانی انجام می شود که تورم بینی به طور کامل فروکش کرده باشد.

در صورتی که چندین شکستگی در بینی ایجاد شده باشد، بخش داخلی آسیب دیده یا بینی بدشکلی های ماندگار پیدا کرده باشد به جراحی نیاز پیدا خواهد کرد.